Reklama a szum informacyjny – dlaczego reklama przestaje działać?

Szum informacyjny i reklama bywają ze sobą ściśle powiązane, szczególnie jeśli mówimy o reklamach tradycyjnych – w telewizji czy w radiu. Dlaczego mówi się, że te formy reklamowe powoli przestają działać?

Według badań przeciętny chłop w średniowieczu w ciągu swojego życia przyswajał tyle informacji, ile dzisiaj znajduje się w standardowym tygodniku opinii. Badacze komunikacji twierdzą, że w dzisiejszych czasach człowiek jest przemęczony zewsząd docierającymi go informacjami, których często po prostu nie potrzebuje. Warto rozpatrzeć to w kontekście reklamy – coraz częściej mówi się bowiem, że jej tradycyjne formy, takie jak chociażby reklamy w radiu, prasie czy telewizji, tracą na znaczeniu i nie działają tak dobrze, jak kiedyś. Czy ma to coś wspólnego z rzeczywistością i czy naprawdę jesteśmy „przemęczeni” przekazami reklamowymi?

Szum informacyjny

W nauce o komunikacji społecznej występuje zagadnienie szumu informacyjnego. Oznacza to mniej więcej zakłócenie danego przekazu ze względu na nadmiar innych informacji. Bardzo łatwo możemy zauważyć to właśnie w przypadku różnego rodzaju reklam, a w szczególności telewizyjnych. Bloki reklamowe w przerwach między filmami czy serialami nie oddziałują na nas już tak, jak niegdyś, ponieważ bardzo dobrze znamy wszelkiego rodzaju formy reklamowe, szczególnie te prezentowane w telewizji. Należy podkreślić, że bardzo trudno jest zaskoczyć widza w reklamie telewizyjnej – udaje się to bardzo rzadko, a jak możemy zauważyć, wiele firm próbuje zrobić to różnymi metodami. Jedne z nich będą bardziej, a inne mniej udane.

Wejdź na stronę i zobacz, czym zajmuje się Profesjonalny Copywriter – sprawdź!

Pewnego rodzaju natłok reklamowy, który jest formą szumu informacyjnego, nie pozwala dotrzeć do grupy docelowej w taki sposób, w jaki chciałyby tego reklamowane firmy. Informacje zapamiętywane są przez kilka minut, a później są wyrzucane z naszej pamięci bezpowrotnie – właśnie z tego powodu reklamy są co jakiś czas powtarzane.

Wysoka częstość występowania reklam, oprócz aspektu ekonomicznego, ma za zadanie ciągle przypominać nam o istnieniu danej firmy czy produktu. Dzięki takiemu ponawianiu komunikatów reklamowych, nawet w ich niezmienionej formie, firma może zaznaczyć swoją obecność w świadomości klientów.

Szum informacyjny a reklama internetowa

Nieco inaczej ma się sytuacja w przypadku reklam nietradycyjnych, do których należą przekazy reklamowe wykorzystujące Internet. W tego rodzaju kanale komunikacyjnym reklama jest spersonalizowana, a więc dociera bezpośrednio do odbiorcy i grup odbiorców, a to już sprawia, że zyskuje przewagę nad tradycyjnymi formami. Należy również zaznaczyć, że reklamy internetowe mają ogromny potencjał – dobrze zrobione reklama może osiągnąć nawet viralowe zasięgi. Szum informacyjny w internecie zdaje się mieć nieco mniejsze znaczenie, w przypadku mediów społecznościowych, ponieważ tam użytkownik ma kontrolę nad tym, co chce zobaczyć. Decydując się na którąkolwiek formę reklamy, warto wziąć pod uwagę negatywne aspekty szumu informacyjnego.

2 uwagi do wpisu “Reklama a szum informacyjny – dlaczego reklama przestaje działać?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *