Reklama a szum informacyjny – dlaczego reklama przestaje działać?

Szum informacyjny i reklama bywają ze sobą ściśle powiązane, szczególnie jeśli mówimy o reklamach tradycyjnych – w telewizji czy w radiu. Dlaczego mówi się, że te formy reklamowe powoli przestają działać?

Według badań przeciętny chłop w średniowieczu w ciągu swojego życia przyswajał tyle informacji, ile dzisiaj znajduje się w standardowym tygodniku opinii. Badacze komunikacji twierdzą, że w dzisiejszych czasach człowiek jest przemęczony zewsząd docierającymi go informacjami, których często po prostu nie potrzebuje. Warto rozpatrzeć to w kontekście reklamy – coraz częściej mówi się bowiem, że jej tradycyjne formy, takie jak chociażby reklamy w radiu, prasie czy telewizji, tracą na znaczeniu i nie działają tak dobrze, jak kiedyś. Czy ma to coś wspólnego z rzeczywistością i czy naprawdę jesteśmy „przemęczeni” przekazami reklamowymi?

Szum informacyjny

W nauce o komunikacji społecznej występuje zagadnienie szumu informacyjnego. Oznacza to mniej więcej zakłócenie danego przekazu ze względu na nadmiar innych informacji. Bardzo łatwo możemy zauważyć to właśnie w przypadku różnego rodzaju reklam, a w szczególności telewizyjnych. Bloki reklamowe w przerwach między filmami czy serialami nie oddziałują na nas już tak, jak niegdyś, ponieważ bardzo dobrze znamy wszelkiego rodzaju formy reklamowe, szczególnie te prezentowane w telewizji. Należy podkreślić, że bardzo trudno jest zaskoczyć widza w reklamie telewizyjnej – udaje się to bardzo rzadko, a jak możemy zauważyć, wiele firm próbuje zrobić to różnymi metodami. Jedne z nich będą bardziej, a inne mniej udane.

Wejdź na stronę i zobacz, czym zajmuje się Profesjonalny Copywriter – sprawdź!

Pewnego rodzaju natłok reklamowy, który jest formą szumu informacyjnego, nie pozwala dotrzeć do grupy docelowej w taki sposób, w jaki chciałyby tego reklamowane firmy. Informacje zapamiętywane są przez kilka minut, a później są wyrzucane z naszej pamięci bezpowrotnie – właśnie z tego powodu reklamy są co jakiś czas powtarzane.

Wysoka częstość występowania reklam, oprócz aspektu ekonomicznego, ma za zadanie ciągle przypominać nam o istnieniu danej firmy czy produktu. Dzięki takiemu ponawianiu komunikatów reklamowych, nawet w ich niezmienionej formie, firma może zaznaczyć swoją obecność w świadomości klientów.

Szum informacyjny a reklama internetowa

Nieco inaczej ma się sytuacja w przypadku reklam nietradycyjnych, do których należą przekazy reklamowe wykorzystujące Internet. W tego rodzaju kanale komunikacyjnym reklama jest spersonalizowana, a więc dociera bezpośrednio do odbiorcy i grup odbiorców, a to już sprawia, że zyskuje przewagę nad tradycyjnymi formami. Należy również zaznaczyć, że reklamy internetowe mają ogromny potencjał – dobrze zrobione reklama może osiągnąć nawet viralowe zasięgi. Szum informacyjny w internecie zdaje się mieć nieco mniejsze znaczenie, w przypadku mediów społecznościowych, ponieważ tam użytkownik ma kontrolę nad tym, co chce zobaczyć. Decydując się na którąkolwiek formę reklamy, warto wziąć pod uwagę negatywne aspekty szumu informacyjnego.

Jedna uwaga do wpisu “Reklama a szum informacyjny – dlaczego reklama przestaje działać?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *